fredag den 16. november 2012

Sadist-yoga

Har tidligere gået til almindelig yoga.
Godt, hårdt, afslappende... Hårdt, lige til grænsen.

Med nogen i maven er jeg begyndt til gravid-yoga, samme sted som jeg tidligere har gået. Det er et dejligt sted; http://flexyoga.dk/.

Meeen: Det der gravid-yoga er eddersparkme ikke for børn (generelt fordi børn ikke bør blive gravide, men også fordi det ikke er for sarte sjæle).

Til at starte med synes jeg det var lige fesent nok. Var jo vant til at blive udfordret på smidighed, styrke, balance og udholdenhed. Men graviddelen gør at man skal passe på sine led. Der er et smadderhyggeligt hormon der hedder relaxin, som skal gøre at leddene kan være ualmindeligt flexible når man skal mase et barn ud gennem bækkenet. Men det flinke relaxin går i alle led. Ja tak. Kan nærmest ikke skifte til 5. gear uden at det knaser i håndleddet.
Så man skal passe på de led. Og bruger en stor del af sin kondition på at gro et barn, så man bliver nemt forpustet. Har også fundet ud af at nogle dage gider min krop simpelthen ikke have hovedet nedad. Ikke så nemt med hundestrækket, så.

Men det er lidt småting.
Der er noget der knækker mig hver gang.
Vi skal jo føde på et tidspunkt, hele banden.
Og der hører veer med. Og de gør nas. Men det skal man igennem. Så det træner vi.

Røv. Konceptet er at vi gør noget der gør nas (yoga-instruktør-mutti kaldet det at noget er "intenst i kroppen"), og trækker vejret kontrolleret imens.
I 3 minutter.
Yoga-mutti har lovet at en ve ikke tager mere end et minut, hvis man lader den passere. Så de første to minutter er bare opvarmning, så det sidste minut gør tilstrækkeligt ondt.

Sidder med tårer i øjnene de sidste par sekunder at sådan en omgang.
Og ender altid med at tude når jeg kommer hjem i SødeMands trygge favn. Er simpelthen så sart og skrøbelig inde bag facaden i øjeblikket. Og til yoga er jeg helt blottet for facade.
Så jeg knækker nemt... Eller. Nemt og nemt.
Synes det ER rimelig "intenst", det der smerte-træning.
Er sikker på det viser sig at have været alle tiders, sådan om omkring fire måneder.
Men lige nu er det altså lidt voldsomt at påføre sig selv smerte med vilje. Bare sådan for at træne det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar