onsdag den 23. maj 2012

Efternølergraf

Kom lige til at tænke at det måske ville være umådeligt interessant at se hvordan frafaldsprocessen er for sådan en HF-enkeltfagsklasse.
Der bliver talt meget om ungdomsarbejdsløshed, og heldigvis er jeg ikke selv ungdomsarbejdsøs længere, men det er der mange der er. Her er det nok nødvendigt at skelne mellem færdiguddannede arbejdsløse, der lige skal have hægtet sig på arbejdsmarkedet, og uuddannede unge, der ikke engang har fået hægtet sig på uddannelsesmarkedet.
Der er et blødt sted i mit hjerte til unge der ikke kan finde ud af alt det her, men gerne vil. Dem der ikke kan overskue det, men egentlig gerne vil gøre en indsats og have ro, renlighed og regelmæssighed i deres hverdag.
Jeg har lavet en overlevelseskurve over frafaldet i min egen klasse:
 Tiden er i uger, og det præcise tidspunkt for ud-dropning er et estimat, da det ikke har været helt tydeligt om man bare har været syg, eller egentlig er droppet ud.
På y-aksen ses den procentvise overlevelse. Altså hvor mange procent elever ud af det oprindelige antal elever, der var tilbage i klassen på et givet tidspunkt(x-aksen).

Jeg tror det handler om at vi heller ikke i uddannelsesinstitutionerne kan putte folk i kasser. Der er simpelthen ikke kasser nok, og de fleste vil enten komme i to kasser eller falde fuldstændigt ved siden af.
Jeg havde også nogle elever i klassen jeg godt vidste ikke ville klare det. Det var ret tydeligt for mig allerede efter et par uger. Der var en der var ret gravid. Og ret stille, men tydeligvis meget besværet af graviditeten. Der var også en der var en lillesmule gravid, men klynkede helt utroligt meget omkring det. Fx kunne hun ikke tåle det hvis vi skulle tale om noget der var inde i kroppen. Overhovedet. For så kom hun nok komme til at kaste op. Rimelig besværligt når vi skulle have om fordøjelse, muskler, motion, hjerte og lunge til at starte med.
Der var også en der havde uhyggeligt mange aftaler på hospitalet eller med psykiateren. Var vist noget med et krigstraume.
Der var også ham der aldrig dukkede op. Som ikke ville være der den første uge fordi han skulle på ferie, og derefter blev han vist forkølet, og bestemte sig så for at det da vist kunne være lige meget.
Der var også en der bare blev doven. Han kunne godt have klaret det, men gad nok ikke... eller også er der helt andre problemer
Som ikke kom når der skulle laves øvelser fordi han godt vidste at han ikke dag lave rapporten. Og ikke kom den dag der skulle afleveres rapport fordi han syntes det var lidt pinligt at han ikke afleverede. Og når jeg så spurgte ham gangen efter, når han kom, så var den lige på trapperne. Der er utroligt så nemt folk har det med at lyve. Den samme adfærd havde han i kemi.
Men der var jo bare en der skulle have taget fat i ham. Sådan på forældrer-måden. Eller måske klasselærer-måden. Men det er jo problemet når folk er myndige uden at være voksne. De er ikke til fulde i stand til at tage vare på deres eget liv, men har ret til det.
Suk. Er nok bare lidt fortvivlet med hensyn til "de unge"s fremtid.

Ps: Har lige læst feriebrev fra a-kasse. De er så flinke at bevilge mig hele 5 fucking dages ferie. Jeg har brug for 5 uger. Har holdt 3 dages ferie siden sidste sommer, og ellers kun slappet af i helligdagene. Ja, jeg var også til noget jobsamtale mellem jul og nytår. Og et møde hos anden aktør.
Fuck, altså. Har virkelig brug for ferie. Det bliver en billig ferie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar