tirsdag den 4. oktober 2011

Biblioteker

Normalt elsker jeg biblioteker. Sådan nogle med støvede, gamle bøger rundt på slidte hylder, hvor man virkelig kan finde sig et eventyr. Hvor der er stille og hyggeligt, og hvor man kan finde en bog, læse lidt på bagsiden, og så sætte sig i en stol(Ja, netop i en stol. Ikke på en stol, det skal være en af dem man kan sætte sig i) og lige læse lidt af første side for at se om det er noget man gider låne.
På min barndoms bibliotek var der i børneafdelingen dukkehuse og klad-ud-kasser og madresser man lige kunne smide sig på og et lille bord med små skamler, så man lige kunne sidde og få sig en mad. Og der var tegneserier og puslespil, så der var masser at lave selvom man måske ikke helt kunne læse endnu. Ens mor var lige ovre på den anden side af gangen, hvis der var noget, men det var der som regel ikke, og hun kom bare og hentede når hun var færdig ovre i voksenafdelingen. Som voksen har det også været et sted at smutte forbi for at blive inspireret og rode rundt og finde en god bog man kunne forsvinde ind i, eller bladre lidt i nogle blade. Fx inden giftermål, har jeg lige været forbi 5-8 bryllupsmagasiner for at aflure markedet (de er sygt dyre i virkeligheden, de der blade). At lige de blade kun inspirerede til en lang række ad-føj-nej-nej-nej-prøvligeatsehvadhunharpå var på sin vis fint nok. Jeg fandt i hvert fald ud af hvordan markedet så ud, og at det ikke var på det marked jeg skulle finde inspirationen.
Men biblioteker generelt har jeg altid været ret vild med. Men det er ligesom noget der kun er plads til hvis der er overskud til det, og det er ikke altid lige jeg husker det. Og det er måske et halvt år siden sidst.
Men i går skulle det så være. Tager tidligt fra træning for at nå det, og tropper op kun for at opdage at biblioteket holder lukket to (2!) dage i efteråret. Og den ene var så i går. tak, tak, fedt. Havde lige glædet mig til at strikke og nørkle krea hele aftenen med en lydbog kørende ved siden af. Det blev så i stedet lydsporet fra et par gamle, danske film(ja, sådan med Dirch Passer(som åbenbart er blevet retro-cool) og Ghita Nørby (new cougar, også trendy) og sårn), som jeg kender så godt at jeg ikke behøver kigge på skærmen for at følge med.
I morges prøvede jeg så igen. Meget optimistisk, men nej. Man kunne kun aflevere og hente bøger man havde reserveret hjemmefra. Der skulle bygges lidt om inde i afdelingen for skønlitteratur og der hvor man afleverer. Skuffet, skuffet, skuffet.  Og damen der informerede var tydeligvis slet, slet ikke komfortabel med alt den ændren af daglige rutiner. Puha, hun var helt febrilsk. Fik sagt "Nå, ja, men det er da helt i orden, sådan er det jo, bla bla bla" til hendes tics ved øjnene og røde pletter på halsen. Men de er nok klar igen til november.
Til gengæld har nød lært nøgen kvinde at gå på bibiotekets hjemmeside og surfe bøger til afhentning. Så skal jeg saftedme bestille bøger, skal jeg. Er allerede hoppet i med begge ben og har reserveret bøger uden at skimte til om det var på bog eller lydbog. Men glæder mig eddersparkemig til sms tikker ind om at det ligger krimier og venter. Men ærlig talt, det er altså ikke helt det samme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar