onsdag den 5. oktober 2011

Jobcenter I

Har nu været på jobcenter. Har været lidt spændt på det, og prøvet at lade være med at blive arrig siden i går. Jeg er nemlig ikke særlig tolerant overfor situationer hvor jeg ikke er ovenpå. Og jobcenter er sådan en situation. Man er der jo fordi man ikke lige selv har kunnet skaffe sig et job, og nu gerne vil have hjælp til det.

For nogle år siden var skulle jeg som studerende ned på borgerservice for at få skrevet et feriekort under. Jeg har som mange andre studerende ikke holdt 17 ugers sommerferie, men arbejdet med at tørre andre folks børns snot og andet godt af for at kunne undgå at skulle tage lån. Nå, men altså penge jeg selv havde tjent og nu skulle have dem udbetalt. Jeg kommer hen til en lidt stor dame. Fedtet hår, fedtede briller, grå joggingbukser og en af de der supersyntetikse adidas-trænings"bluser". Der var matchende sakse og klipsemaskiner i sådan noget emalje-kopi med små lyserøde blomster på. Og: Hele vejen rundt i kanten af bordet stod de der trolde. Ja, de der klamme, lavstammede, småfede, nøgne, rynkede nogen med supersyntetisk "hår" i en eller anden "fiks" farve der står op fra hovedet. Hun gjorde ikke det bedste indtryk. Nå, jeg prøvede at ryste fordommene af mig og fremførte mit ærinde. Troldedamen:"men får du ikke kontanthjælp eller noget andet fra kommunen?" Mig: "Nej, jeg er studerende som der står på blanketten, så jeg får SU, og det er min eneste indkomst." Damen: "Men er du sikker på du ikke får dagpenge eller kontanthjælp?" Mig:"Ja, det er jeg, min eneste indkomst er SU". Damen:"Bla bla bla kontanthjælp?"Mig: "(Rase rase rase)...NEJ, jeg får KUN SU. Det der er så jeg kan få mine optjente feriepenge(underskriv nu den latterlige blanket... også stempel, tak)!". Det lykkedes. Men jeg var helt sitrende da jeg kom ud.

Nåmen, jeg var derfor lidt spændt på jobcentersituationen, da jeg tænder helt af på at blive behandlet nedladende i kategorierne "nå, men det er også svært med en IQ på 17" eller "Hva, skal du nasse, ja du prøver bare at udnytte systemet(evt incl hypokonder)". Sidstnævnte oplevet ved tidligere læge, der mente jeg bare skulle tage mig sammen og tage en hovedpinepille da jeg havde dobbeltsidet lungebetændelse og også mente jeg skulle tage mig sammen og måske begynde til yoga da jeg stillede med fantasifuld hjerterytme, søvnbesvær, hårtab, manglende apetit og lidt andet godt. Og kaldte mig hysterisk da jeg begyndte at græde.
Derfor lidt spændt op jobcenterkoncept(er i det center for folk under 30), og mødte op kl 8.57(de åbnede kl 9). Udenfor  stod en broget skare og ventede. Jeg var meget spændt. Tænkte det var en perfekt situation til at networke i(venten i kø), men måske ikke de perfekte personer at networke med. Dørene blev åbnet og vi væltede ind. Der var en "blå" kø med folk over 25 og "grøn" til resten. Der var to kasser til blå stue og 2 til grøn. Vi var så 3 i den blå kø, og en milliard i den grønne. Jeg havde et nummer 2 over det der stod på tavlen, og satte mig til at strikke. Det var så åbenbart et vildt godt trick, for damen bag skranken henvendte sig direkte til mig og spurgte om der var noget hun kunne hjælpe med. Og det var der da. Jeg fik noget blanket-værk og skulle huske at trykke på en knap på deres hjemmeside en gang om ugen. Og så nok til et møde om 3 ugers tid. Og huske lige at uploade et CV på deres hjemmeside. Og damen var sød. Og kunne godt se på mig at det var første gang jeg var der. Og hun synes det var rigtig godt jeg var i en a-kasse. Så INTET at brokke sig over der.
Men det var nu lidt sjovt. For selvom jobcenteret er for folk under 30 var der da nogen der var over 30. Men de var der da ikke alene. Næ, de var sammen med nogen under 30. For de var mødre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar